Voor wie
Gehele jaar in te zetten, sluit goed aan bij 4/5 mei.
Voor alle groepen leerlingen in het voortgezet onderwijs vanaf klas 2.
Geschikt voor alle studierichtingen. VMBO – VWO
Daarnaast met speciaal programma aan te bieden binnen het beroepsonderwijs.
Doelstelling
- Ervaren dat theater is ‘mogen uit proberen’ en niemand staat voor gek.
- ‘Vrijheid maak jezelf’ wordt in deze workshop helder neergezet en door de leerlingen ervaren, over eigen grenzen heen durven kijken.
- Middels improvisaties worden de leerlingen uitgedaagd om tot spelpresentaties te komen
- De leerling ontdekt dat ze het eigen creatief vermogen goed in kunnen zetten .
- “Out of the box’ durven denken middels improvisaties waarin ze ervaren dat hun lef om tot spelen en fantaseren te komen vaak groter is dan gedacht.
- Er wordt met elkaar veel plezier beleefd.
- Ze leren elkaar op een geheel andere manier kennen. Het opent vaak nieuwe inzichten.
- Het vertrouwen in jezelf wordt vergroot.
Inhoud
Met een fysieke leuke energizer op muziek wordt de workshop geopend.
De leerlingen ervaren plezier om spelvormen uit te mogen proberen en laten iets ‘persoonlijks’ van zichzelf zien.
We werken met grappige conflictsituaties waarin je ‘op de vloer’ van alles mag uit proberen.
Je ziet en leert veel van het spel van de ander. Op een humoristische manier maken ze mogelijk kennis met bijvoorbeeld overtuigen, toegeven, angst, beïnvloeden, smeken, boosheid, e.d.
De gouden theaterregel in onze workshops ‘lachen mag- gaat vanzelf- uitlachen niet’ werkt altijd goed. Weerstanden worden soms ervaren maar door het spelplezier vooral doorbroken door de leerling zelf. Dat geeft de leerlingen mede zelfvertrouwen; dingen uit mogen proberen.
Op muziek werken we aan tableaus met thema’s. Scene’s worden gemaakt en gespeeld voor elkaar.
Duur
De workshop duurt 2,5 uur maar kan desgewenst ingekort of verlengd worden. Meerdere klassen kunnen op één dag deze workshop volgen.